week 2 in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Eva Pere - WaarBenJij.nu week 2 in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Eva Pere - WaarBenJij.nu

week 2 in Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Eva

20 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels al weer een dag thuis van Zuid-Afrika, en kan niet wachten om het verhaal met jullie te delen. In mijn vorige blogpost hebben jullie al kunnen lezen wat we in de eerste week allemaal hebben gedaan en hoe ik het vond. In deze post zal ik de rest van de reis omschrijven. Ik wil alvast beginnen met zeggen dat ik het echt GEWELDIG vond!

Op vrijdag 12 februari begonnen we met het schoolprogramma op het Emil Weder. De schooldag van onze buddies begon weer met een Assembly, waar wij dus ook naartoe moesten. Na deze Assembly gingen we in groepjes samen met de buddies naar onze social service toe. Mijn groepje kreeg Educare aangewezen, een crèche voor jonge kinderen die tegenover ons hostel zat. We zouden hier moeten gaan kijken wat we konden verbeteren, en maandag zouden we dan de tijd krijgen dit plan uit te gaan voeren. Na het spelen met de kleine kinderen (die echt heel schattig zijn), keken we even rond en kwamen we tot de conclusie dat de keuken wel een opknapbeurt kon gebruiken en dat de schommels opgeknapt konden worden. We maakten een boodschappenlijstje, en de begeleiders zouden dan gaan zorgen dat deze spullen er maandag zouden zijn. Hierna gingen de buddies weer terug naar school (hun school duurt tot ongeveer 2 uur), en wij gingen samen met het groepje met wie ik les zou gaan geven op de basisschool alvast de school bezoeken. Eenmaal op de basisschool kregen we de mogelijkheid om vragen te stellen en een leeftijdscategorie te kiezen voor de les die we hadden voorbereid. Mijn groepje koos uiteindelijk voor grade 4 (10 jaar ongeveer). Daarna hebben we nog even gekeken naar het klaslokaal, die ik behoorlijk klein vond voor een klas van 41 leerlingen.

De volgende dag gingen we al vroeg in de busjes naar Hermanus toe, waar we op de boot stapten naar Dyer Island. Eerst kregen we een korte veiligheidsinstructie omdat er werd gezegd dat de boot flink tekeer kon gaan door de golven. Eenmaal op de boot merkte ik inderdaad dat de golven heel hoog waren, en dit was goed te voelen. Toen we iets verder van de kust waren werd het wat interessanter, want vanaf dit punt was er de mogelijkheid dat we dolfijnen, walvissen en haaien konden zien. Uiteindelijk is het gelukt om heel veel dolfijnen te zien, en ook heel even een stukje van een haai toen hij net wegdook, maar helaas geen walvissen, omdat het walvisseizoen pas in augustus is. Op een gegeven moment kwamen we aan bij Dyer Island waar er honderden zeehonden op een rots zaten. Ik vond het echt heel mooi en leuk om dit te zien. Na de boottocht naar Dyer Island reden we door naar het centrum van Hermanus, waar we wat vrije tijd kregen. Hierna gingen we nog even naar het strand toe om te zwemmen, dat was wel even lekker ontspannend. Die avond zijn we met z’n allen uit eten geweest in Greyton.

Op zondag moesten we al vroeg opstaan, en reden we naar Waterfront toe om vanuit daar op te stappen op de boot naar Robbeneiland. Robbeneiland is zo bekend omdat Nelson Mandela hier gevangen heeft gezeten. Na een boottocht van 45 minuten kwamen we aan op Robbeneiland, maar in mijn gedachten zag dit eiland er anders uit dan in het echt. Ik had verwacht dat er alleen een grote gevangenis zou staan en dat het verder best wel klein was, maar het was eigenlijk gewoon een heel groot eiland met veel meer dan alleen een gevangenis, en je zou niet echt zeggen dat er hier zo veel is gebeurd vroeger.
Op robbeneiland kregen we een rondleiding in een bus die ons uiteindelijk naar de gevangenis zou brengen. Eenmaal aangekomen bij de gevangenis vertelde een ex-gedetineerde die op robbeneiland vast had gezeten vanwege politieke demonstraties zijn verhaal over hoe hij alles had ervaren. Helaas konden we hem niet zo goed verstaan en was zijn verhaal nogal kort. Aan het einde kregen we de cel van Nelson Mandela zelf nog te zien, wat ik indrukwekkend vond. Wel vond ik het jammer dat ze de cel zo gerenoveerd hadden. Na robbeneiland reden we door naar Kaapstad centrum waar we nog even naar een marktje gingen en wat gegeten hebben.

Op maandag 15 februari gingen we social services doen, waar we vorige week vrijdag al voorbereidingen voor hadden gedaan. Om kwart over 7 gingen we naar de Educare crèche toe, waar we meteen begonnen met het ontruimen van de keuken en alles klaarzetten om te verven. Ik begon met het schilderen van de keuken en daarna ben ik nog even buiten gaan helpen met het verven van de schommels. Rond 12 uur hadden we alles geverfd, en we hadden afgesproken dat we rond half 2 terug zouden komen om groenten, fruit en een quote op de muren te gaan schilderen. Toen we om half 2 terugkwamen was de verf gedroogd en zijn we dus bezig gegaan met het schilderen van de groenten, fruit en quote. Het uiteindelijke resultaat is mooi geworden en de mensen van Educare waren ook heel erg blij met wat we hadden gedaan.

Op dinsdag gingen we op safari samen met de buddies. Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we aan in een groot gebied met een resort erbij waar we de safari zouden hebben. Eerst reden we door wat natuur naar een plek waar we lunch kregen, en hierna begon de echte safari. We zaten in een grote jeep met openingen aan de zijkanten. We hebben olifanten, springbokken, buffels, leeuwen, zebra’s, neushoorns en antilope gezien. Ik vond de safari echt heel erg leuk, maar ik vond het wel jammer dat het niet echt in het wild was. Ik had meer een soort van ‘Beekse Bergen’ gevoel erbij. Omdat het best wel koud was vandaag, ging het zwemmen bij het resort van de safari niet door. Ik vond het een leuke dag!

Op woensdag 17 februari gingen we naar cape point toe. Cape point staat ook wel bekend als Kaap de Goede Hoop, en veel mensen denken vaak dat dit het zuidelijkste puntje is van het Afrikaanse continent, maar dat is het dus niet (dat is cape Agulhas). Na lang rijden kwamen we aan in een natuurgebied waar we langs de kant even stopten om te genieten van het mooie uitzicht. De zee was echt prachtig, want het water was heel mooi blauw en het strand heel mooi wit. Hierna reden we door naar cape point, die we ook beklommen hebben. Helemaal bovenaan was het uitzicht echt adembenemend. Daarna gingen we nog even naar een marktje en gingen we naar een plek waar veel pinguïns zaten. Die avond gingen we met z’n allen uit eten.

Op donderdag, alweer de laatste hele dag, gingen we de lesjes die we heel goed hadden voorbereid van tevoren geven op een basisschool. Het lesje hadden we voorbereid met z’n 4en, maar helaas was Simone ziek, en kon ze dus niet mee. Toen we aankwamen op de basisschool hebben we eerst wat rondgelopen en met kinderen gepraat, en toen begon het lesje. De klas waar wij les aan gaven was behoorlijk druk, maar uiteindelijk lukte het aardig om ze onder controle te krijgen. Iedereen deed enthousiast mee, en wij zelf waren ook erg tevreden over het lesje. Na het lesje hebben we nog even gepraat met de directeur en hebben we een cheque overhandigd waarmee de school extra hulp gaat inschakelen om zo kinderen meer individuele aandacht te geven, wat voorheen nog niet mogelijk was.
Die middag moesten we de koffers alvast inpakken en hebben we het lekker rustig aan gedaan.
Op de dag van vertrek moesten we ’s ochtends nog naar de afscheidsassembly die het Emil Weder voor ons had georganiseerd. Ik vond het heel speciaal dat dit voor ons werd gedaan. Ook werd er tijdens deze Assembly aandacht besteed aan een jongen die op het Emil Weder zat die de dag ervoor was overleden. Ik vond het echt bijzonder om dit mee te maken. Na de Assembly gingen we nog even naar Waterfront en daarna meteen door naar het vliegveld.

Ik heb echt genoten van deze reis en van de geweldige groep. Ook heb ik genoten van het prachtige Zuid-Afrika en de mooie cultuur van dit land. Ik zal dit echt nooit meer vergeten!


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Hallo allemaal, Zoals enkelen van jullie wellicht al weten vertek ik 5 februari 2016, samen met een groep van 26 reisgenoten en 6 begeleiders voor twee weken met school (obc Bemmel) naar Zuid-Afrika. Hier kunnen jullie de voorbereidingen, en als het zover is natuurlijk het reisverslag van deze ervaring lezen. Eva

Actief sinds 05 Sept. 2015
Verslag gelezen: 797
Totaal aantal bezoekers 2337

Voorgaande reizen:

05 Februari 2016 - 20 Februari 2016

Zuid-Afrika work experience

Landen bezocht: